måndag 20 april 2009

Vi garvar vidare


Det måste vara roligt att gå till jobbet som vuxen. Det måste vara roligt att gå till skolan som studerande. I den aktiva dagen som studerande så står vi för en tredjedel av dagens behov i näringsväg. Äter alla maten? Om man vänder på det när våra elever menar på att det är enklare att gå till pizzerian när det inte är tilltalande mat i matsalen. Mat är bränsle för kroppen, om man tycker om det för mycket så kommer man till slut se ut som jag. Tycker man däremot om det för lite så blir kroppen, inklusive knoppen, drabbad av att kroppen inte får i den energi som kroppen behöver. Kan man då bortse från smak, så är hälften vunnet. Jag är uppvuxen med elitidrott och var aktiv i många år och lärde mig snabbt att äta maten, både i skolan och hemma trots att jag ibland inte tyckte om maten, för att få i mig den energi jag behövde för att prestera både i skolan och på fritiden. Det måste samtidigt vara roligt att tillaga maten och lika roligt ska det vara att komma till matsalen och äta maten. Intresset kan bli lika stort som något annat som man är intresserad av bara man själv vill det! I slutändan så hoppas ju vi att alla tycker om all mat vi tillagar men så är det ju inte. Alla kan inte tycka om allt! Vi hoppas bara att kunna tillfredställa så många magar som möjligt varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar